Hoog bezoek & Carnaval! - Reisverslag uit Miskolc, Hongarije van Jolien Jansen - WaarBenJij.nu Hoog bezoek & Carnaval! - Reisverslag uit Miskolc, Hongarije van Jolien Jansen - WaarBenJij.nu

Hoog bezoek & Carnaval!

Door: JolienInHongarije

Blijf op de hoogte en volg Jolien

08 Maart 2012 | Hongarije, Miskolc

Hallo mensjes!

Hier weer een update uit Miskolc. We komen net uit een aantal drukke weken, waar ik niet echt tijd zag op een update te schrijven. Februarie wordt hier gezien als een ‘dode maand’, maar daar hebben wij gelukkig niets van gemerkt. Vooral qua bezoek hebben we het erg druk gehad.

Werk is hetzelfde verlopen als voorheen, op één ding na dan: Carnaval! Wij als Nederlanders zijn natuurlijk de beste carnavalvierders van Europa, maar ook in Hongarije wordt dit feest gevierd! Stephanie en ik hadden gevraagd of we op de dag dat carnaval in het centrum georganiseerd werd, een uurtje mochten om spelletjes met de cliënten te spelen. We wouden een zogenaamd ‘Chinese NewYear Party’ houden. We zijn een week van tevoren begonnen met het plannen, en bedachten uiteindelijk 3 spellen die wel uit te voeren waren. Ons eerste spel was bedoeld om de teams te bepalen. In de ruimte waren puzzelstukken verstop en iedereen moest er één zoeken. Aan de kleur van het puzzelstuk kon je zien in welk team je zat. Dan moesten ze zo snel mogelijk hun team vinden en de puzzel in elkaar zetten. Degene die hem als eerst in elkaar gezet had won. Het volgende spel bestond uit een gok spel waar ze allemaal in een willekeurige hoek van de kamer moesten gaan staan en dan moest de ‘draak’ in het midden draaien en hij stopte ergens. Deze groep viel dan af. En als laatste deden we nog een ‘hindernissen’ parkour waar ze lampionen moesten verzamelen.
Alles verliep helemaal goed, en ze vonden het geweldig om te doen. Hierna begon het echte carnavals feest. Iedereen was verkleed en er was een wedstrijd waarbij bepaald werd wie het beste verkleed was. Wij hadden geen verkleedspullen meegenomen dus hadden we gewoon twee vuilniszakken aangetrokken en hebben we een paar zwarte strepen op ons gezicht gezet.

Naast werk hebben we ook veel couchsurfers op bezoek gehad. Onze eerst couchsurfer had een evenement in Miskolc georganiseerd, een wetenschapswedstrijd, waarbij allerlei studenten uit het hele land bij elkaar kwamen. Hij verbleef bij ons thuis, maar vertrok elke dag om 5 uur ’s ochtens om aan het werk te gaan. En ’s avonds gingen we dan met een hele groep de stad in.
Daarna hadden we 2 couchsurfers, ook Hongaars, die naar ijshockey kwamen kijken. Maar deze twee ‘surfers’ heb ik niet ontmoet, omdat ik in Boedapest zat.
Dit weekend hadden we een spaanse EVSer op bezoek, die het vooral leuk vond om te wandelen en naar het zwembad te gaan.

En vorige week was het dan zo ver: Papa, Thomas, Leon en Nina kwamen op bezoek! Op zondag ging ik op weg naar Boedapest om iedereen behalve Nina op te pikken bij een afgesproken plaats. Nina kwam pas maandag. Nadat we even kort bijgepraat hadden zijn we gelijk doorgegaan met onze koffers naar het Hostel dat ik voor 12 euro geboekt had! Toen we daar aankwamen bleek dat ik voor de week daarop gereserveerd had, oeps! Gelukkig waren het erg vriendelijke mensen en mochten we voor dezelfde prijs verblijven. We hadden zelfs 2 vierpersoons kamers, 2 bedden per persoon!
Toen was het al weer avond en hebben we een korte wandeling door Boedapest gehad. Nog samen wat gedronken in het hostel en toen alweer naar bed.
De volgende dag weer vroeg op om de stad in te gaan. Als ontbijt zijn we naar een markthal gegaan waar we Hongaarse Goulash en Langos hebben gegeten. Toen scheidden onze wegen en ging ik Nina bij het vliegveld ophalen. Rond etenstijd zochten we een plaats om te eten en we kwamen uit bij een klein kiprestaurant waar ze het eten in de magnetron deden, gelukkig was het erg goedkoop!
Na dit ‘culinaire hoogstandje’ stapten we in de trein, op weg naar de beste stad van Hongarije: Miskolc! In deze week hebben we vanalles gedaan; een wandeling in de bergen, een kasteel bezocht, de ‘cave baths’ gezien, uit eten geweest, ons werk gezien en ze zijn zelfs mee gegaan naar de British Club. Stephanie en ik vonden het erg gezellig!

Op dit moment ben ik alleen thuis, want Stephanie is een weekend in Boedapest omdat twee van haar vriendinnen hier zijn. Volgend weekend gaan we waarschijnlijk naar Krakow in Polen en 2 weken erna staat Engeland/Ierland op mijn programma. Nog genoeg te doen!

Groetjes Jolien

• 08 Maart 2012 - 17:27

Mama:

Jolientjuh,

Wat een gezellige aktiviteiten hebben jullie voor de clienten georganiseerd!. Ze boffen toch maar met twee van die ondernemende vrijwilligers!. En daarna een gezellige week met papa, Leon, Nina en Thomas: zo lang achter elkaar ben je nog nooit gastvrouw geweest! In mei mag je ook gastvrouw voor mij zijn!

Liefs mama

• 08 Maart 2012 - 17:58