Balaton en Kaas - Reisverslag uit Miskolc, Hongarije van Jolien Jansen - WaarBenJij.nu Balaton en Kaas - Reisverslag uit Miskolc, Hongarije van Jolien Jansen - WaarBenJij.nu

Balaton en Kaas

Door: JolienInHongarije

Blijf op de hoogte en volg Jolien

10 Mei 2012 | Hongarije, Miskolc

Jó Nápot,

Dit wordt waarschijnlijk één van mijn laatste updates uit Miskolc, want over een paar weken ben ik weer thuis! Ik ben al druk bezig om van alles met mensen af te spreken, en mijn vakantie vol te plannen. Maar daarnaast zijn we ook bezig met alles te doen wat nog op onze ‘To Do List’ voor Hongarije staat.

Qua werk zijn we de laatste weken begonnen met het maken van kaas, geitenkaas zelfs. Het is heel interessant om te doen, maar het vraagt wel om veel geduld. Ze hebben een stuk of 20 geiten op de boerderij, en dit is genoeg om ongeveer 4 kleine kaasjes per dag te maken. Het is niet erg effectief, en waarschijnlijk verdienen ze er ook niet erg veel mee. Maar een aantal van de cliënten kunnen mee helpen in het proces, en hier doen ze het waarschijnlijk voor. Naast kaas maken ze ook andere producten, zoals yoghurt en kwark. Eén van mijn favoriete bezigheden is het dood slaan van al de vliegen die er zijn, en ik kan je vertellen; dat zijn er veel!

Daarnaast hebben we ook iets anders gedaan; een kip slachten! Natuurlijk hebben wij hem niet echt vermoord, dat werd voor ons gedaan. Maar wij mochten het schoonmaak werk doen. Dit houdt in; het plukken van de veren, verbranden van de haren en het losknippen van de organen. Erg precies werk, en niet zo vies als het klinkt. Na jaren van horrorfilms was dit niet zo smerig..!

2 Weken geleden (en dus 2 weken nadat ik terug kwam uit Engeland), zijn we opnieuw op vakantie geweest! We hadden namelijk een lang weekend, reden genoeg voor een vakantie dachten wij! We zijn naar een heel bekende ‘hotspot’ van Hongarije geweest, die nog op het verlanglijstje stond; het Balatonmeer. En wat hadden wij een geluk met het weer, 5 dagen lang 30+ graden. Vrijdag was onze laatste dag werken, en dat was wel een belangrijke werkdag. We moesten namelijk een powerpoint presentatie geven voor 150 mensen! Hier tussen zaten erg belangrijke mensen van de overheid, dus werd ons van te voren duidelijk gemaakt dat we onze netste kleren moesten dragen! We hadden een dag van te voren een presentatie gemaakt en niet echt veel voorbereiding gedaan. We moesten 15 minuten vol praten, maar moesten ook rekening houden met onze vertaler. Al met al was het erg goed gegaan en achteraf kon onze welverdiende vakantie beginnen!

De treinreis was tamelijk lang, en het was veel te warm in de volgepropte treinen. Half Hongarije ging natuurlijk naar het gigantische meer, logisch met dat weer. Wij hadden een Hostel geboekt in een onbekend gedeelte van het meer, omdat we niet naar een toeristische plaats wilden gaan. Het was een erg gezellig hostel, met vanalles erin. Vooral de bar en dagelijkse barbeque waren geweldig. De eerste avond kwamen we laat aan, dus hebben we niet veel gedaan. De dag erop stonden we vroeg op om de omgeving te verkennen. We waren ongeveer 5 minuten verwijderd van het meer, en omdat het geen hoogseizoen was waren alle stranden gratis. Ook al zeiden mensen ons dat het te koud was in het water, we hebben toch gezwommen! In de avond hebben we film gekeken en opnieuw een duik genomen.
De dag erop kwam één van onze Hongaarse vrienden uit Boedapest op bezoek en zijn we met zijn alleen gaan fietsen.

We begonnen vroeg in de ochtend en kwamen rond 8 uur ’s avonds weer thuis. We hebben zo’n beetje alle grote toeristische attracties uit de omgeving gezien en kwamen uitgehongerd thuis, waar we de barbeque geprobeert hebben.
En de dag daarop hadden we weer een druk plan. We hebben de hele dag doorbracht met liften. We hadden een paar plaatsen in gedachten, en besloten om ipv de trein te nemen, te gaan liften. Gelukkig hadden we een Hongaar bij ons, anders was het een stuk moeilijker geweest. We hebben die dag een oud kasteel gezien, onder een stad doorgevaren in bootjes en een clif beklommen.

Ik kan zeggen dat het een geslaagde tweede vakantie was ;) En gelukkig had ik genoeg zonnebrand bij, want dat was zeker nodig.

Daarnaast zijn we op het moment bezig met het afwerken van onze laatste dingen die we nog willen doen in Miskolc. Dit bevat onder andere restaurants, steden en bergen! Ook bezig met het maken van ‘kunst’ als afscheidskado voor onze mentor en de organisatie.

Tijd om naar bed te gaan nu!

Jolien

• 14 Mei 2012 - 18:40

Saskia:

Hey Jolien,

Geniet nog van je laatste weken!

Groetjes Saskia

• 15 Mei 2012 - 14:33

Kaas Henkerd:

Duidelijk allemaal leugens, en die jolien is echt een losert. Zit gewoon uitkering aan het trekken nooit meer werken. Daarom stem ik op de PVV, eigen land eerst geen uitkering. Kost allemaal belastinggeld deze gratis vakantie onzin.

• 15 Mei 2012 - 14:51

Momo:

Ach Jolien: Je weet wel wie Kaas henkerd is... Die is gewoon stikjaloers... Hij zit hier te watertanden naast mij van jaloezie... Hij wil nu zelf ook via EVS een langdurige vakantie gaan houden...! En op de PVV stemmen en het liefst zijn hele leven een uitkering trekken zodat hij eeuwig kan blijven chillen!. Ik kijk uit naar de dag dat ik jou uit Polen kan meenemen zodat je Nederland onveilig kan maken, ha, ha... Neem je Stefanie een keer mee?. Ik kijk er naar uit om kennis met haar te maken. Maar ja, mijn Engels is niet meer up to date. Ga ik lekker stamppot voor haaar maken en Nederlandse kaas geven!

Liefs en veel knuffels van momo

• 23 Mei 2012 - 19:12

Ans Van Den Broek:

Hoi Jolien,

Zoals je hopelijk al gelezen had is mijn compter thuis gecrasht. Lastig hoor!!! Leuk verslag weer. Succes met de afronding van je EVS in Hongarije.

Spreek je graag weer in Uden.
    Lieve groet, Ans