Een weekend in Slowakije! - Reisverslag uit Miskolc, Hongarije van Jolien Jansen - WaarBenJij.nu Een weekend in Slowakije! - Reisverslag uit Miskolc, Hongarije van Jolien Jansen - WaarBenJij.nu

Een weekend in Slowakije!

Door: JolienInHongarije

Blijf op de hoogte en volg Jolien

27 Oktober 2011 | Hongarije, Miskolc

Hallo Allemaal!

Opnieuw een verslag van mijn belevenissen in Hongarije, maar deze keer niet zal het niet zo lang zijn. Vorige week hebben we qua werk alleen maar in het centrum gewerkt, 5 dagen lang. En in het centrum doen we voornamelijk spelletjes met de cliënten. Memory, puzzels en Jenga zijn het meest populair. 1 keer in de maand krijgen ze zelfs seksuele voorlichting. De mannen en vrouwen zijn gescheiden, en bij de mannen ging het deze week over abortus, terwijl het bij de vrouwen over parfum ging! Dit is dus erg vreemd, maar nog vreemder is het feit dat de meeste cliënten 30+ zijn en sommige hebben al kinderen. Dus het is een beetje laat voor voorlichting. Wij zaten hier een beetje ongemakkelijk tussenin, omdat het natuurlijk in het Hongaars is. Dat was jammer genoeg de enige therapie sessie van deze week, de rest van de week hebben we dus een beetje geimproviseerd. Zo is het de rest van de week dus verlopen, erg rustig.

Dinsdag was het dus zover, mijn Lan-party! Na het werk hebben we snel inkopen gedaan en eenmaal thuis hebben we alles voorbereid. Vooral het maken van smoothies zonder mixer of garde, was een heel gedoe. Om 7 uur zaten we dus klaar voor onze laptops, de tafel gevuld met lekkers. Eerst even gepraat met iedereen in Nederland, en toen kon het gamen beginnen. Het was erg gezellig en we hebben veel lol gehad.
En op donderdag werd ik op het werk verrast met een taart en kadootjes! En de cliënten hadden geleerd om ‘Happy Birthday’ in het engels te zingen. En in de avond zijn we uit eten geweest in het restaurant onder onze flat, waar we Mexicaans hebben gegeten. En toen was mijn verjaardag alweer voorbij :)

In het weekend zijn we met zijn 4en naar Slowakije gegaan, mijn twee flatmates en Corinna. We sliepen bij een andere EVS vrijwilliger in Humene. We kwamen daar laat in de avond aan, dus op vrijdag hebben we niet echt iets speciaals gedaan. Zaterdag moesten we om 6 uur opstaan om de trein van 7 uur te halen. Die dag zouden we namelijk twee steden in Slowakije bezoeken, Bardejov en Presov. Na een aantal problemen met bussen en treinen kwamen we om 11 uur in Bardejov aan, waar we een aantal uur rondgelopen hebben, sightseeing. Daarna gezamelijk wat eten (een grote pizza voor 2 euro!) en toen zijn we weer doorgegaan met de trein.

Ook in Presov hebben we vooral rondgekeken en om 9 uur zijn we weer terug naar Humene gegaan. Hier kwamen we om half 12 aan en we besloten om gewoon daar te blijven, i.p.v. uitgaan.

De dag erop hebben we eerst Humene voor een aantal uur verkend en daarna gingen we naar de twee-na-grootste stad van Slowakije, Kosice. En opnieuw rustig rondgelopen en gebouwen bekeken. Nog even ergens iets gegeten en terug naar het treinstation voor de terugreis. Eenmaal thuis hebben we een aantal kaartspelletjes gespeeld en toen is iedereen naar bed gegaan.

Ondertussen is het hier al een stuk kouder geworden, en we lopen rond met winterjassen en sjaals. Er is geen sprake van regen gelukkig, het is gewoon koud! Ik heb alleen nog niet zoveel warme truien, dus deze week ook nog wezen shoppen.

Groetjes Jolien !

• 29 Oktober 2011 - 12:47

Mama:

Wat doe jij toch veel in een week. Leuk. Zelfs een paar steden in Slowakije bekeken!. Hopelijk heb jij nu een paar dikke truien erbij!. Wij zijn gisteren naar walibi geweest. Weer erg eng, ha, ha.. Volgend jaar ga jij misschien ook weer1

Mama

• 04 November 2011 - 12:40

Ans Van Den Broek:

Wat heerlijk om met zijn vieren zo een weekend in Slowakije door te kunnen brengen. Maak je ook veel foto's? Ik heb er nog eentje van je tegoed waar jezelf ook op staat he?

Groetjes,
    Ans

• 12 November 2011 - 11:46

An Jansen:

Mooie verslagen van al je belevenissen.
    Aangezien ik weinig van Hongarije en Slowakije weet, hoor ik door jou verhalen veel nieuwe dingen. Top dat je daar zo actief bezig bent en zoveel leert, zo te horen.