Eerste werkdag gehad! - Reisverslag uit Miskolc, Hongarije van Jolien Jansen - WaarBenJij.nu Eerste werkdag gehad! - Reisverslag uit Miskolc, Hongarije van Jolien Jansen - WaarBenJij.nu

Eerste werkdag gehad!

Door: JolienInHongarije

Blijf op de hoogte en volg Jolien

06 September 2011 | Hongarije, Miskolc

Hallo allemaal,

Hier een update uit het nog altijd zonnige, en veels te warme Hongarije! Op dit moment bevind ik me in de Mac Donalds, in het midden van een groot ShoppingCentrum. Ik kwam erachter dat je op veel plaatsen in deze stad free wi-fi kunt vinden, waaronder natuurlijk de Mac. Maar ook in het park, in de boekenwinkel en zelfs in bepaalde trams kun je beschikken over gratis internet. Wanneer ik om me heen kijk zie ik dan ook een complete lan-party aan sommige tafels. Naast ons zit bijvoorbeeld een groep van 4 jongens met laptops tegenover elkaar te gamen, in de mac donalds! Dus ook al heb ik nog altijd geen internet in mijn apartement, als ik 30 minuten loop/ of 10 minuten met de tram reis, zit in in de Mac Donalds te internetten. Ik zal maar niet proberen om hier te gaan gamen, want dat kan ik mijn mede-gamers niet aandoen (Omg lag lag, over 9000 latency, no ty!) Dus daarom schrijf ik maar een stukje voor mijn blog en verstuur een paar mailtjes.
Het weekend hebben we vooral besteed aan het schoonmaken van de het appartement, wat nog altijd een zwijnenstal was. De stad is ook grondig verkend en we kennen ondertussen elke ijszaak van buiten. Het is erg moeilijk om hier boodschappen te doen of om iets uit te zoeken, want bijna niemand kan Engels. In elk ander land kun je van iedereen onder de 30 verwachten dat ze wel een beetje engels kunnen, nou hier is dat niet het geval!
Mijn roommates zijn erg aardige mensen, maar een beetje te sportief voor mij! Elke dag staan ze om 7 uur op om te joggen of te gaan zwemmen, en dit wordt om 4 uur herhaald. Daarnaast eten ze alleen maar fruit en drinken water de hele dag door. Maar het engelse meisje heeft me beloofd om League of Legends uit te proberen, dus dat gaat nog leuk worden ;)
Zondag zijn we naar de ‘grootste waterval van hongarije’ geweest, op een half uurtje afstand. Nou dit was me een enorme waterval! Ik schat dat hij twee keer zo groot is als de waterval in Burgers Bush, dus jullie kunnen je wel voorstellen hoe verbaasd ik was toen ik daar tegenoverstond! Een heus wonder der natuur..! Maar de omgeving was erg mooi om te zien, en we hebben de berg nog beklommen. Dus met mijn beweging van die dag zat het ook wel weer goed.
Gisteren was onze eerste werkdag en we kwamen erachter dat onze uren als volgt zijn: om 10 uur beginnen, om 12 uur lunch van een half uur, en om half 2 zijn we klaar. Hierna krijgen de cliënten nog therapie sessies, waar wij ook aan deel kunnen nemen/ bij mee kunnen helpen. Ik heb dus niet echt veel uren :P Gisteren hebben we meegedaan met de textiel workshop, waarbij we lapjes textiel moesten knippen. Dit was werk wat de gehandicapten eigenlijk horen te doen, dus dat was erg breindood. Maar gelukkig is dit alleen maar de eerste twee weken. Het is erg moeilijk om te communiceren met de gehandicapten omdat wij geen Hongaars kunnen, en de meeste van hen kunnen geen engels. Toch verbazen ze je nog wel eens. Vandaag kwam één van hen naar ons toe lopen en wees ons Duitsland, Engeland en Nederland op de map aan. En toen begon hij in het engels allerlei voetbalclubs op te noemen uit deze landen, en hij kon precies aanwijzen waar deze clubs zich bevinden. Deze jongen was duidelijk autistisch en houd ook erg van voetbal :)
Vanochtend hebben we hetzelfde werk gedaan, maar na het middageten hebben we meegedaan aan onze eerste therapie sessie. Vandaag was het de beurt aan drama en daar stonden wij dan, midden tussen een groep onbekenden die we niet konden verstaan. We deden een aantal zeer gemakkelijke spelletjes om de namen te onthouden. De meeste cliënten vonden dit erg leuk om te doen, en we hebben meteen vrienden gemaakt!

Nouja, overmorgen gaan we voor het eerst werken op 'the farm' dus wanneer ik dat gehad heb, plaats ik wel weer een nieuw berichtje :)

Groetjes en Vïslat!

  • 08 September 2011 - 14:56

    Julie:

    Wow Pieno, supervet! Dikke avonturen en gratis internet overal! Die waterval klinkt echt vet. Heel Nederland is jaloers op je. Heb je al besloten om die taal te gaan leren? Klinkt alsof je bijna geen keus hebt. Ik zou er trouwens wel mee opassen: Die taal leren is vast supervet, betekend ook automatisch dat integreerd en een soort Hongaarse brainwash krijgt. Dan is vertrekken zo pijnlijk, En je brein maakt een soort psychological inner warfare mee na ongeveer zes maanden, dus succes! Maak er anders een jaar lang vakantie van, dat klinkt ook superchill. Have fun!

  • 08 September 2011 - 20:53

    Broer Thomas:

    Okee, 3 uur werken op een dag, geld innen om kleren te kopen en kost en inwoning, fuck vwo, waar kan ik me inschrijven?!

  • 11 September 2011 - 10:31

    Mama:

    Leuk verslag van jullie eerste dag: Het programma is gelukkig niet overladen!
    Leuk als je er beschrijvingen bij doet over jouw contacten met de clienten!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Hongarije, Miskolc

Jolien

Actief sinds 06 Aug. 2011
Verslag gelezen: 373
Totaal aantal bezoekers 63416

Voorgaande reizen:

01 September 2011 - 31 Mei 2012

Vrijwilligerswerk in Hongarije

Landen bezocht: