Eerste werkweek zit erop! - Reisverslag uit Miskolc, Hongarije van Jolien Jansen - WaarBenJij.nu Eerste werkweek zit erop! - Reisverslag uit Miskolc, Hongarije van Jolien Jansen - WaarBenJij.nu

Eerste werkweek zit erop!

Door: JolienInHongarije

Blijf op de hoogte en volg Jolien

11 September 2011 | Hongarije, Miskolc

Hallo iedereen!

De eerste week zit er nu officieel op en we hebben een drukke week gehad. Na mijn eerste drie werkdagen in de ‘office’ zijn we donderdag naar de boerderij gegaan. Dit is heel anders dan wat we al gezien hadden! Het bevindt zich op een schuin vlak van een berg. Het is een aardig eind lopen om er te komen! En al de apartement en gebouwen liggen tamelijk ver uit elkaar dus als je daar een dag gewerkt hebt, heb je een gratis work-out! Allereerst hebben we de cliënts ontmoet die daar woonden, deze zijn iets moeilijk dan de cliënts die bij de workshops werken. Maar ze waren we een stuk opener! Kwamen meteen op ons af om handjes te geven en te knuffelen, wat totaal niet het geval was bij de andere gehandicapten. Een aantal van de mensen hier hebben een ‘handleiding’, de meeste mogen gewoon niet naar buiten omdat ze anders ontsnappen. Maar 1 van de cliënts mag je helemaal geen persoonlijke informatie geven, omdat hij er illegale dingen mee zou kunnen doen. Dus als hij zou vragen of je op de foto met hem wilt, zou dat niet mogen :S Ze waren allemaal wel heel aardig hoor :)

Die ochtend hebben we ook onze eerste taalles gehad, om 8 uur ’s ochtends! Dus ik heb er niet veel van onthouden, maar ik weet in ieder geval hou ik kan zeggen dat ik uit Nederland kom! Monika, mijn mentor, geeft ons de taalles, dus ik kan niet zeggen dat het proffesioneel is. Maar we leren de basis van het hongaars, dus ik heb niets te klagen! Behalve dat ik gevraagd heb of we de volgende les niet in de ochtend, voor werk, kunnen hebben!

Woensdagavond zijn we met een groep mensen, voornamelijk duitsers, uit eten gegaan. En uit eten gaan in Hongarije is zeer goedkoop! De coctail die ik erbij bestelde was duurder dan het eten dat ik had! Voor een complete maaltijd, burritos in dit geval, betaalde ik 6 euro! En mijn coctail was 7 euro ;) Ook kun je hier fruitsoep eten, wat koude soep is, gemaakt van fruit natuurlijk :P En het is erg lekker om te eten, maar ik zie het meer als een dessert.
Vrijdag waren we weer terug bij de office en omdat er om 4 uur een disco was, waren de bewoners van de boerderij er ook. De mensen van de workshops gingen gewoon aan het werk, en wij moesten met zijn drieën de hele groep met mensen van de boerderij vermaken! Dus nu mochten voor het eerst echt met de bewoners werken. Dus hebben we spelletjes gespeeld en getekend. Ik zat naast een zwaar autistisch meisje en ze had een puzzel met 10 stukjes. En ik heb een uur lang, samen met haar, deze puzzel moeten doen! De tiende keer dat je een puzzel legt, wordt je gek, serieus! En dan nog tientallen keren! Na het middag eten zijn we met hen naar buiten gegaan waar ik een wandeling heb gemaakt met 2 bewoners. Het probleem was dat we in een rondje liepen, een uur lang! Ze wilden persé dezelfde route lopen totdat de disco begon!
De disco was erg leuk! Alle bewoners hadden het erg naar hun zin en ik heb allerlei verschillende soorten dansen gezien :P Ik heb geen minuut stil kunnen zitten, want iedereen wilde met ons dansen. Nouja dansen zou ik het niet noemen, meer handjes vasthouden en heen en weer bewegen op het ritme! Maar ondertussen kennen we ze wel een stuk beter en dat is wel zo makkelijk omdat we ze morgen moeten begeleiden in de Boedapest dierentuin.

Na de disco is Judith met een duitse vriendin naar Boedapest gegaan, dus Judith en ik waren alleen thuis in het weekend. De vrijdag avond hebben we een wandeling gemaakt en daarna zijn we naar de Mac Donalds geweest voor een milkshake. Maar geen gewone milkshake! We hadden chocolade likeur meegenomen en dat erin gegooit, een geslaagde combinatie. De rest van de avond was rustig en ik lag vroeg op bed.
Op zaterdag zijn we vroeg opgestaan om naar een kasteel te gaan. Hier was een middeleeuws event en een middeleeuwse kookwedstrijd. Je kon er van alles zien, zoals boogschieten, uilen aaien en middeleeuwse muziek. Nadat we het kasteel verkent hebben keken we naar de uitslag van de kookwedstrijd, maar we verstonden het niet echt! Toen ze bij de tweede plaats aankwamen, kwamen we erachter dat onze organisatie, Symbiosis, ook mee deed, en waren tweede geworden! Dus ik ga er vanuit dat het voedsel dat ze ons voeren, goede qualiteit is. Toen zijn we naar de stand van onze organisatie gegaan en hebben we nog gratis eten gekregen :)
Nadat we hier klaar waren hebben we een paar bussen genomen naar de andere kant van de stad om verf te gaan kopen! We gaan namelijk een paar muren in onze flat beschilderen, ook al hebben we hier geen toestemming voor :P Als ze het er niet mee eens zijn, schilderen we het wel weer wit aan het einde van onze 9 maanden. Ook hebben we nog een hele bulk inkopen gedaan. En na een half uur zoeken voor het goede busstation en toen nog 50 minuten wachten op de bus, kwamen we eindelijk weer thuis aan. We hebben een begin gemaakt met het verven, en de vodka aangebroken.

Vanochtend zijn we naar het zwembad gegaan, hebben gezwommen en boeken gelezen en nu gaan we maar eens eten koken! Kip en zoete rijst voor vanavond :D En vroeg naar bed omdat we om half 6 op moeten staan om naar de dierentuin te gaan!


Groetjes uit Hongarije, waar het nog altijd 30+ graden is :)

  • 11 September 2011 - 16:16

    Janne:

    Lollien heeft het druk :o

  • 12 September 2011 - 08:25

    Nina:

    Judith was met een Duitse vriendin naar Boedapest, dus je was alleen met Judith? xD Die snap ik even niet...

    Je hebt het wel druk en naar je zin zo te horen^^ Veel plezier in de dierentuin!!

  • 12 September 2011 - 11:35

    Brigitte:

    Hey Jolien,leuk om je verslagen te lezen en de foto's erbij te kunnen bekijken.
    Dus je kunt wel goed overweg met de mensen/bewoners waar je mee moet werken,dat is in ieder geval al een pluspunt.
    We hadden gisteren familiedag bij Chris en Ria,georganiseert door Lucia en Ria en toen had ik het met Betsie nog over jouw.
    Ze vroeg zich af of waar jij nu bent ook een soort van zorgboerderij is zoals ze zelf heeft.
    Volgens mij was dat ook wel zo,dus hoop dat ik dat goed doorgegeven heb.
    Betsie en An wouden graag de site van jouw bekijken dus ik zal ze vandaag even de link doorgeven.
    Nou tot de volgende keer weer.

    groetjes Brigitte xxx

  • 12 September 2011 - 20:28

    Mama:

    Lien ,

    Zo te horen een leuk weekend maar let op jouw Nederlands taal: Het is al half verengelst, ha, ha, ha...

  • 14 September 2011 - 12:14

    Miranda:

    Helemaal met momo eens: denk om je Nederlands!!
    Gelukkig maar dat het daar een beetje leuk is :)
    Ior mist jou :( Hij is elke nacht aan het schreeuwen! Zielig he?!

  • 14 September 2011 - 17:32

    An:

    Hoi Jolien, heb eerst even alles gelezen wat je al op je site gezet hebt. Spannend, hoor! Voor mij een onbekende wereld, Hongarije. Ik wens je heel veel succes. groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Hongarije, Miskolc

Jolien

Actief sinds 06 Aug. 2011
Verslag gelezen: 347
Totaal aantal bezoekers 63409

Voorgaande reizen:

01 September 2011 - 31 Mei 2012

Vrijwilligerswerk in Hongarije

Landen bezocht: